De invloed van webdesign op content marketing

Het webdesign dat een bedrijf kiest heeft invloed op hoe een potentiële klant over het bedrijf denkt. Van kleur tot stijl, het heeft allemaal invloed op de eerste indruk die een potentiële klant krijgt. Dit noemt men content marketing.

Dit betekent dat “slecht” design of geen design er voor kan zorgen dat potentiele klanten je website sneller verlaten en op zoek gaan naar een ander bedrijf. Als resultaat, je bedrijfsdesign kan ervoor zorgen dat er bepaalde componenten in je digitale marketing strategie niet goed werken. Dit is zeker de waarheid bij content marketing.

Wat is content marketing?

Content marketing is de praktijk van het publiceren van inhoud die niet direct met jou bedrijf te maken heeft, maar hier wel gerelateerd aan is. Deze inhoud kan een potentiele klant interesseren om uiteindelijk gebruik te maken van jou dienst of product. Dit is een beetje hetzelfde als wat wij, CODE22 hier met ons blog proberen. We geven je nuttige informatie en wij hopen in ruil hiervoor meer klanten te krijgen.

Een nog veel beter voorbeeld is de IKEA, zij hebben een aparte website opgezet die volledig gaat over inspiratie opdoen voor de verbouwing. De website is enorm gevuld met allerlei filmpjes en foto’s om je te helpen bij je verbouwing.

Content marketing van IKEA

Het geeft de bezoekers informatie en ideeën over hoe zij bepaalde dingen kunnen veranderen om hun kamers te verbouwen.
Deze artikelen die IKEA hier op plaatst is geen directe reclame alhoewel de lezer sneller geneigd is om bij IKEA de spullen te halen. Of zelfs sneller geneigd is om te gaan verbouwen, terwijl hij/zij dit eigenlijk niet op planning had staan.

Hoe webdesign invloed heeft op content marketing

Zoals we bij de IKEA hebben gezien is de website voornamelijk gericht op informatieve inhoud, het webdesign is hierbij erg belangrijk en heeft invloed op hoe de gebruiker de inhoud leest.

Toegankelijkheid

Een van de meeste belangrijke factoren bij het ontwerpen van een inhoud-zware website is toegankelijkheid. Als je informatieve inhoud plaatst op je website, moet dit makkelijk te vinden zijn en makkelijk te lezen zijn. De website moet dus makkelijk te navigeren zijn, zodat de bezoeker zonder te veel te klikken op de juist informatie uit komt.

Als een gebruiker door allerlei irrelevante pagina’s heen moet klikken om bij de goede pagina uit te komen, is de kans groot dat de bezoeker het opgeeft zonder bij de juiste pagina te zijn aangekomen. Een duidelijk navigatie met een drop-down menu is een goede manier om je bezoekers wegwijs te maken.

Uiterlijk

Het oog wilt ook wat. Een bezoeker zal een eerste indruk krijgen van je website en het is belangrijk dat de bezoeker bij zijn eerste indruk het gevoel krijgt dat er betrouwbare informatie te vinden is. IKEA doet dit erg goed door gebruik te maken van “specialisten”.
Ook is het belangrijk dat de website responsive is, wat dit is kun je lezen in ons artikel: Wat is responsive webdesign & waarom heb je het nodig?

Content marketing specialisten IKEA

Leesbaarheid

Met het “algemene” webdesign dat je bedrijf gebruikt moet er nagedacht zijn over de leesbaarheid. Het lettertype moet mooi zijn en goed leesbaar, niet te veel verschillende lettertypes anders word het weer verwarrend.

Het kiezen van de goede lettertypes en kleuren is essentieel om ervoor te zorgen dat je bezoekers op je pagina blijven en verschillende dingen lezen. Dit lijken kleine details te zijn, maar het cruciaal dat de bezoeker niet afgeleid wordt doordat tekst moeilijk te lezen is.

IKEA Leesbaarheid font contentmarkeeting

Dynamische inhoud

Veel mensen leren door het te zien, zij zullen niet snel je blog lezen. Het is bij content marketing daarom ook belangrijk dat er veel filmpjes en foto’s bij zitten.

 content marketing dynamische inhoud

 

Het ontwerpen van een inhoudsvriendelijke website

Er zijn nog veel meer elementen die een rol spelen bij het maken van een inhoudsvriendelijke website, denk bijvoorbeeld aan de snelheid van de pagina. Als bezoekers lang moeten wachten zullen ze eerder geneigd zijn weg te gaan. Als conclusie, het is belangrijk dat er gedacht word aan je bezoekers en je inhoud tijdens het ontwerpen van je website. Hoe makkelijker en sneller een bezoeker vind waar die naar opzoek was, hoe fijner ze je inhoud vinden en des te beter is je content marketing.

Meer weten over content marketing? Bekijk dit interessante filmpje van Kimberly Ann Jimenez over hoe je een content marketing plan maakt!

Recent Werk

Wij zijn trots op ons werk, trots op heb succes dat onze klanten hebben bereikt door onze hulp.

Tijd voor een kop koffie

Wij leggen graag onze diensten uit onder het genot van een kop koffie!