SEO voor beginners

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Het is een reeks technieken die gebruikt worden door website eigenaren om bij bepaalde zoektermen hoger in de resultaten te komen. Bij SEO spreken we eigenlijk altijd over Google, omdat iedereen tegenwoordig Google gebruikt. Zelfs de Microsoft zoekmachine Bing is erop betrapt gewoon Google te kopiëren.

SEO is de laatste 10 jaar razend populair. Dit komt omdat voor elke sector er een grote strijd gaande is wie er bovenaan op google komt te staan. Dit komt omdat bijna iedere gebruiker alleen de zoekresultaten van de eerste pagina bekijkt. Als je een product zoekt op Google, dan klik je toch ook niet een pagina verder?

Blackhat SEO & Whitehat SEO

SEO wordt voornamelijk onderverdeeld in twee categorieën, namelijk: Blackhat SEO en Whitehat SEO. Blackhat SEO gebruikt “oneerlijke” technieken om hoger aan in de zoekmachines te komen. Deze technieken worden bestraft door zoekmachines als ze er achter komen, een straf zal ervoor zorgen dat je website weg zakt naar minstens de tweede pagina. Maar vaak als een website word betrapt voor het gebruik van Blackhat SEO, kun je beter opnieuw beginnen. Blackhat SEO is zo populair omdat het een stuk minder moeite kost om snel bovenaan te komen. Whitehat SEO zijn “eerlijke” technieken om hoger aan in de zoekmachines te komen. Deze technieken bestaan veelal uit het zorgen dat je website perfect in elkaar zit. Dat je bezoekers zich lang bevinden op je website en dat er veel media over jou website praat. Whitehat SEO blijft het allerbeste, als je website door alleen deze technieken te gebruiken boven aan in Google komt, ben je bijna gegarandeerd om daar lang te blijven.

Keywords

Dit woord ga je nog héél vaak horen als je meer over SEO leest. Keyword, of in het Nederlands “sleutelwoord”. Is één of meerdere woorden waar mensen vaak op zoeken bij een zoekmachine. Je kunt hier op inspelen door op jou website dit keyword vaak te gebruiken. Bijvoorbeeld: Je hebt een fietsenwinkel en jij wilt dat iedereen die op “racefiets verlichting kopen” zoekt, op jou website terecht komt. Dan is het slim om een pagina over racefiets verlichting te maken waar soms het exacte keyword “racefiets verlichting kopen” in terug komt. Doe dit niet te veel, zoekmachines hebben dit snel door.

SEO woordenlijst

Om je wegwijs te maken in de wereld van SEO is het erg handig om deze woordenlijst paraat te hebben. Deze termen worden erg vaak gebruikt in artikelen zonder er enige uitleg bij te geven.

  • CMS: Content management system, een systeem om je content te beheren. Bijvoorbeeld: WordPress of Magento
  • CTR: Click-through rate, het percentage dat vanaf een zoekmachine doorklikt naar jou website.
  • GYM: Google, Yahoo en Microsoft, eigenaren van de grootste zoekmachines.
  • Link juice: De kwaliteit van websites die naar jou website verwijzen.
  • Long tail keywords: Lange zoekwoorden waar je als website eigenaar op kunt focussen.
  • META tags: Code op je website die aangeeft waar de pagina over gaat.
  • Organic traffic: Organisch verkeer, bezoekers die op jou website komen door een zoekmachine.
  • PR: PageRank, een maatstaaf voor de hoeveelheid kwaliteit websites die naar jou pagina verwijzen.
  • SEO: Search engine optimization. Technieken die gebruikt worden om je website hoger te krijgen bij zoekmachines.
  • SERP: Search engine results page, positie van jou website bij een bepaalde zoekterm in een zoekmachine.
  • Spider: Een bot die gebruikt wordt door zoekmachines om informatie van jou website te verkrijgen.
  • Stuffing: Het te veel gebruiken van een bepaalde zoekterm op jou website.
  • UGC: User generated content, inhoud die door mensen geschreven is.
  • Backlinks: Pagina’s die naar jou URL verwijzen.

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO gaat dus over je positie bij een zoekmachine, maar waarom is je positie bij een zoekmachine zo belangrijk? SmartInsights heeft een studie gedaan over de relatie tussen je SERP (welke positie je op een zoekmachine staat bij een bepaalde zoekterm) en je CTR, hoe vaak mensen op je website klikken als ze je zien op de resultaten pagina van een zoekmachine. Click through rate versus positie Je ziet dat de website die op de eerste positie staat de hoogste CTR krijgt. Het verschil is zo enorm dat het voor bedrijven die hun verkoop voornamelijk via internet doen een kwestie is tussen leven of doodgaan.

Hoe zoekmachines werken

Het internet is groot, héél groot. Op dit moment zijn er ongeveer twee miljard websites online en zonder zoekmachines zou het onmogelijk zijn om op deze websites nuttige informatie te vinden. SEO het totaal aantal websites online op dit moment Zoekmachines zorgen voor orde in de chaos van deze hoeveelheid websites. Dit doen ze door een soort database op te bouwen van alle websites. Het bijwerken van deze database is erg moeilijk, er worden op elk moment van de dag nieuwe websites en webpagina’s gemaakt. Omdat het internet zo dynamisch is, hebben zoekmachines een tool nodig die hun helpt de “database” zo goed mogelijk up-to-date te houden. Hiervoor worden bots gebruikt, men noemt deze “spiders” of “crawlers”. Deze bots zoeken het hele internet af naar nieuwe informatie. Ze indexeren nieuwe of aangepaste inhoud, websites, foto’s, video’s en andere bestanden. Dit is hoe zoekmachines met behulp van “crawlers” de resultatenpagina up-to-date houden:

  1. Ontdekken: De bots vinden jou pagina, dit gebeurt doormiddel van een verwijzing van een andere website of doordat je jou pagina handmatig hebt toegevoegd.
  2. Indexeren: De pagina wordt verwerkt en geïndexeerd.
  3. Resultaten: Wanneer je iets zoekt in de zoekmachine, bekijkt de zoekmachine zijn database en haalt hier de meest relevante pagina’s uit.

Zoekmachines gebruiken complexe algoritmes om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn bij welke zoekterm. Om hoog aan bij zoekmachines te komen is het daarom ook belangrijk welke factoren zoekmachines meenemen in hun algoritme.

Zoekmachine relevantie factoren

Zoekmachines gebruiken meer dan 200 factoren om te bepalen of de website relevant is. Het is onmogelijk om bij alle factoren goed te scoren met je website. Gelukkig gelden bepaalde factoren zwaarder als andere. Er zijn een aantal factoren die erg belangrijk zijn en dus erg zwaar meetellen voor je zoekmachine posite.

Verwijzingen

Dit noemt men “backlinks”, het zijn andere websites die jou URL op hun website hebben geplaatst. Backlinks zijn al een hele lange tijd belangrijk voor zoekmachines en dit zal ook altijd zo blijven. Backlinks Zoekmachines kijken naar de hoeveelheid backlinks die je hebt, maar ook hoe relevant de backlinks zijn. Bijvoorbeeld als webdesign bedrijf een backlink hebben op een website over de bouwsector zal een stuk minder zwaar tellen als een backlink van een andere website die ook over webdesign gaat. Als laatste kijken zoekmachines naar hoe belangrijk de website is waar je een backlink van krijgt. Zo zal een backlink krijgen van een grote website zoals weeronline.nl zwaarder wegen als een backlink van een kleine website. Conclusie: Zorg dat je backlinks krijgt van relevante websites!

Versheid

Versheid is een rare term, hiermee wordt bedoeld dat hoe vaker er nieuwe inhoud op je website komt hoe beter.

Leeftijd van de website

Oud is goud. Google vind dat oudere websites belangrijker als nieuwe websites. Dit komt omdat Google vind dat vertrouwen komt met de tijd.

Andere factoren

Belangrijke andere factoren zijn:

  • Hoe (goed) de website is geprogrammeerd
  • Snelheid van het laden van de website.
  • Zorgen dat de website “klein” blijft door middel van compressie van afbeeldingen etc.
  • Veiligheid door middel van HTTPS.

Samenvatting

SEO is voor elke website enorm belangrijk en als je succesvol wilt worden kun je niet zonder.

  • Zorg ervoor dat je relevante backlinks krijgt.
  • Zorg dat je website een blog heeft om de “versheid” te behouden.
  • Zorg ervoor dat je website snel geladen is.

Uiteindelijk is SEO gemaakt om zo goed mogelijk je van dienst te zijn als je een zoekmachine gebruikt. Als website eigenaar moet je je daarom ook niet te veel focussen op SEO. Zorg dat je actief met je website bezig bent, snap wat zoekmachines belangrijk vinden(backlinks, keywords) en acteer hier op.

Het Youtube filmpje van Neil Patel geeft nog een paar nuttige tips!

Recent Werk

Wij zijn trots op ons werk, trots op heb succes dat onze klanten hebben bereikt door onze hulp.

Tijd voor een kop koffie

Wij leggen graag onze diensten uit onder het genot van een kop koffie!